GRODDA!

Att grodda är enkelt och ett perfekt sätt att få i sig nyttigheter året runt. Mina favoriter är broccoli, alfalfa, rädisa och mungbönor. Men jag provar hela tiden nya fröer. Groddarna lägger jag på min smörgås varje morgon och till middag finns de i salladen.

Groddar är mycket näringsrika. Allt som växten behöver för att utvecklas finns koncentrerat i den lilla grodden. Innehållet av en del vitaminer kan öka väsentligt vid groddning, framför allt E- C- och B-vitaminer. Groddarna innehåller också rikligt med nyttiga enzymer som underlättar matsmältningen och hjälper kroppen att absorbera många näringsämnen i maten bättre.

Så gör du
Det är både rogivande och roligt att grodda. Och man lär sig efter hand.
1. blötlägg fröerna över natten
2. häll i fröerna i groddlådan
3. ställ groddlådan mörkt till fröerna har börjat gro
4. vattna morgon och kväll
4. när fröerna börjat gro, kan du låta dem stå ljust tills de är färdiga

Efter att ha groddat ett år, unnade jag mig ett groddningsställ i keramik. Den är både fin att titta på och mycket praktisk.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Please reload

Vänta ...